SKÖNHETEN SITTER ÄVEN PÅ INSIDAN..


Jag känner sådan frustration när det gäller just skönhetsideal..Ingen människa kan vara helt perfekt.. Liksom, allas kroppar eller utseénden i allmänhet, är olika skapta. Och naturligtvis så har alla sina egna åsikter och tankar runt detta. Men att göra en sådan stor sak av det..Det är det som stör mig!! Bland annat media, eller  jag kanske rättare sagt borde skriva.. framför allt media, sätter på took för höga krav på hur vi människor ska se ut och vara.  Och det är så fel! Alla har inte sådana kroppar som man knappt behöver träna, för att få i  dom form..Och dessutom så beror det ofta inte bara på det vi kallar "fett." Utan det beror ju också på benstommen! Hur skelettet är byggt helt enkelt.

Som ett exempel så
tillåter inte min mamma mig att följa alla dessa modellpogram som går på tvn. Just för att det förvränger synen på hur en kvinnokropp ska se ut för att både vara hälsosam men samtidigt snygg. Men ibland händer det självklart att jag trotsar henne och tror mig vara något.. så jag sätter mig framför tvn..ibland när hon inte är hemma, ibland när hon sover.. och sitter som fastklistrad stirrandes på dessa skitpogram! Jag vet själv hur otroligt påfrestande det kan vara, att vilja se ut som dessa tjejer som söker och hur påverkande det är att bara kolla på dom!  Men om man verkligen tänker efter.. hur snyggt är det egentligen med alla dessa ben som spretar hit och dit..? Höftkulorna sticker ut som om dom vore "byggda" på utsidan av ens kropp.. Benen liknar.. ja jag vet inte vad!? Jag börjar inse att hon har rätt. Det är inte bra, framför allt för dom tonårsflickor som redan har nog stora problem med sin självbild och kroppsuppfattning.. Som barn ska man inte hålla på med banting och sådant.. Det förstör kroppen, både på insidan och tillslut på utsidan. Det har jag själv erfarenhet utav!..

Skönhetsidealen vi människor har är alldeles för mycket baserad på hur man ser ut.. som jag skrivit tidigare,så handlar det givietvis också om människan i sig är, men det är ju då självklart vad jag tycker. Jag kan inte tala för fler än mig själv..Men jag tycker att det är alldeles för uteseendebaserat! Man kan nästan vara hur ful som helst  på utsidan,men ha världens mest underbara och härliga personlighet och bli helt magiskt vacker, bara av det. Det är där jag tycker att medior gör fel.. Dom använder sig för mycket av hur man ska se ut för att vara vacker/snygg/söt och för lite av hur underbar man kan vara som människa och därifrån bortse från utseéndet på någon. För alla är fina på sitt sätt! Det gäller bara att kunna få vara nöjd med sig själv, som man är,utan att behöva känna någon sorts tvång till att se ut på ett visst sätt!

Sen är det väl endel gånger så att vi tjejer också kan bli rädda att killar verkligen går på medias budskap. Att man ska se ut på ett speciellt vis,för att se bra ut. Man ska vara smal och inte ha kurvor..pinnsmala ben, platt mage osv! Och endel killar verkar faktiskt tro att det är så det kvinnliga könet ska se ut..

Men hallå.. hur kul skulle det egentligen vara om precis alla såg likadana ut? Jag själv skulle inte vilja leva så..Tänk så tråkig världen skulle bli!? Därför ska man nöja sig med hur man själv ser ut men det viktigaste!!! - Vara nöjd med den man är!




Kommentarer
Postat av: LISA MARKLUND

Fett bra skrivet!

creds till dig! +++

2011-01-16 @ 21:27:41
URL: http://endastlisa.blogg.se/
Postat av: Malin

Sant, oja. Bra skrivet!

2011-01-17 @ 00:55:50
URL: http://malinluu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0